Cestovanie zadarmo zachráni ZSSK

Autor: Dávid Mihalík | 15.11.2014 o 9:13 | Karma článku: 12,31 | Prečítané:  8773x

Jedine cestovanie „zadarmo“  pomôže Železničnej spoločnosti Slovensko k tomu, aby ešte vlakmi tohto dopravcu niekto cestoval. 

V piatok som šiel zo Žiliny konečne domov do Bardejova. Vybral som si vlak IC Šarišan, keďže mi to značne uľahčovalo cestu. Namiesto klasických dvoch prestupov(Kysak, Prešov), by som prestupoval len raz(Prešov). Tam by som čakal len 4 minúty na prípoj do Bardejova.  Cesta mala trvať 4 hodiny a 4 minúty(cca 40 minút menej). Veľmi som sa na to tešil. Vytriezvenie z dokonalého a rýchleho cestovania prišlo na stanici, kde minúty meškania môjho vlaku narastali ako ponúkaná cena na dražbe cenného predmetu. Pri čísle 160, počet minút meškania prestal narastať. Vlak konečne prišil. Problémy vraj boli na úseku Ladce – Púchov kde sa modernizuje trať. Chápem, rozmýšľanie bolí, azda preto nenaplánovali postup prác tak aby to najmenej zasiahlo chod železníc...

Cestujem vlakmi pomerne často a dlho. Tentoraz som bol nútený vyskúšať si aj za značný poplatok cestovanie v prvej triede v ICčku. Nedalo mi, aby som trocha neporovnával.  Len pripomeniem, že po mnohých rokoch sa liberalizuje na Slovensku aj trh v oblasti osobnej železničnej dopravy. Prvý dopravca, ktorý sa vôbec opovážil konkurovať najväčšiemu dopravcovi je česká súkromná spoločnosť Regio Jet.

Prvá trieda sa líši od druhej koberčekom a iba troma sedadlami v jednom rade a pár centimetrami viac na nohy. Ešte by som zabudol, káva alebo čaj zadarmo. Super, ale to je bežná vec v RegioJete v štandardnej triede. Až na papierového vlakového sprievodcu, žiadna denná tlač. Veď prečo by sme si cestu kazili negatívnymi správami. Aj keď pri meškaní vlaku 160 minút človeka už asi len máločo rozhádže a keď tak jedine ručný granát. Internet ide. Nejde, zlé pokrytie. V zástrčke pri mojom sedadle si predošlý pasažier zabudol jeden kolík, teda nepoužiteľná. Jasné nedá sa všetko ustriehnuť, ale občas by sa patrilo vozeň prvej triedy skontrolovať a koberec povysávať.

Naposledy som cestoval vlakom Regio Jet do Prahy a možno aj preto ma trocha zaskočila hláška sprievodcu: „Pristupovali?“. Fajn, podal som mu lístok, skontroloval. Pýtal som sa na prípoj do okolia. Potešil ma. Po mojej ďalšej otázke to potešenie vymizlo. Osobný vlak, ktorý nás mal čakať a vziať do Bardejova, bude čakať aj ďalšie ICčko, ktoré ide cca 1 až 2 hodiny po nás. Zdvorilo sa ma spýtal či chcem kávu alebo čaj. Kávu nepijem, a čaj bol len čierny alebo zelený. Milé prekvapenie. To len ten Regio Jet nás rozmaznal ešte čajom z čerstvej mäty, horúcou čokoládou a minerálkou, samozrejme všetko zadarmo. Aké je to nefér voči ZSSK. Objednaný čaj sa ku mne ešte nedostal, a po približne hodine som prestal dúfať, že ho uvidím. Treba uviesť aj pozitívne veci. Sprievodcu som videl len raz v priebehu celej cesty. Nepýtal sa nás, či nechceme nejaké občerstvenie. Kľudná cesta. Ešte nás aj milo rozosmial zahlásením do rozhlasu po zvukovom signále: „Máš  objednané, príď na bar“ (teraz si, ale nerobím srandu).

Ja viem. ZSSK je štátna firma. Je teda každého z nás a malo by to byť ako jedná veľká rodina. Je to však spoločnosť, ktorá podniká a mala by mať buď vyrovnané hospodárenie alebo primeraný zisk. Napriek tomu generuje stratu. Nechápem prečo. Nedávajú nám zadarmo noviny, horúcu čokoládu, kávu a ani čaj. Nie je tu ani za primerané ceny doplnkový tovar – pivo v Regio Jete 0,80 €, croasant so šunkom a syrom 0,80 €, ...  Sprievodca má na starosť oveľa viac vozňov ako stevard v Regio Jete...

Štát si uvedomil, že ZSSK tu nebude sama a bude mať silných konkurentov. Preto dala vláda do rúk ZSSK bezkonkurenčne najlepšiu konkurenčnú výhodu aby ľudia cestovali aj naďalej vlakmi ZSSK a to cestovanie zadarmo. Vôbec to nie je populistický ťah. Je to ochrana štátneho biznisu, podpora zamestnanosti príslušníkov vlády a jej voličov, a aj ústupok vlády voči občanom, ktorým zas zvýšil dane.

Ešte cena. Zo Žiliny do Prahy(cca 450 km)  ma cesta Regio Jetom  vlakom IC, trieda štandard, vyšla na 14,00 €, zo Žiliny do Bardejova(cca 280 km) ma vyšla na  niečo vyše 17 €, cestoval som však 1. triedou, komfort porovnateľný, aby som nezabudol, z Prešova do Bardejova som musel ísť osobákom(cca 40 km). Zbytočne je to síce porovnávať lebo ako študent by som to mal mať o pár dní zadara, aj keď si radšej priplatím.

Posledná vec, resp. otázka na záver: Akým nedopatrením vláda, ktorá sa chváli ako je sociálne spravodlivá, pozabudla na vec, že nie všade sú železnice? Príklad: dve rovnaké rodiny, ktorým deti chodia do rovnakej školy, približne bývajú rovnako od tejto školy, rozdiel je iba v tom, že jedna rodina býva v obci kde je železnica a kde chodia vlaky, a druhá býva v obci ktorá nemá železnicu. Prečo jedna rodina musí platiť za cestu žiačika do školy a druhá nie?

Upozornenie: Článok obsahuje stopy irónie! Nie je to reklama pre Regio Jet, je to porovnanie.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.

SVET

Výbuchy pri štadióne v Istanbule zabili najmenej 13 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.


Už ste čítali?